22 Sep 2014

Tabiat Pemandu Di Malaysia

Dah lama ku mau update entry.. Tapi tahap kecelakaan line internet nie dah macam mau kena strok, menyakit hati betul . Bukan cakap nak blogwalking nak tengok shoutbox pun tak dapat..

Entry kali nie ku mau paparkan kepada kamo kamo semua gimana rakyat malaysia memandu kereta...

Dah lama ku perati cara-cara orang kita nie memandu, ada yang kuangjaq tahap kena samak, ada jugak memandu tahap lemah lembut gemalai tahap macam nak turun keta lepahtu tolong dia drive.

Ha gituh....

Sebenarnya banyak perangai orang kita nie, cuma aku selitkan sebahagian saja.. 

Awat cam pelik sangat ayat aku atas nie..... kat bawah nie hampa pandai-pandai perati betui ka dak perangai kita masa bawak keta..




1. Suka makan @ minum 



Yang nie aku paling suka buat, paling-paling suka bila dah jem manjang atas jalan raya, dah la lampu traffic light merah manjang. Aku rasa ramai orang malaysia yang suka makan dalam kereta tapi kalau macam orang yang fussy tak suka makan dalam kereta tuh aku no komen.





2. Suka sms, whatsapp, facebook



Yang nie aku observe memang banyak jugak orang buat, tapi zaman sekarang nie jarang orang sms, kedekut kredit , whatsapp we chat ja banyak, kawan aku pernah drive sambil membalas we chat, lepas tuh tak perasan kereta depan tengah break mengejut, alamat nya mu claim lah insurans keto mu. ha gituh.



3. On the Phone




Aku pun jejenis manusia suka bercakap telefon, tah ler,, awat aku bawak keta ja mesti ada orang nak call, semua call tersedak plak tuh. ku perati la, bukan aku sorang ja jenis cakap telefon nie, termasuk la jiran atas jalanraya aku jugak, bapak aku pun sama, cuma dia special sikit dapat dah la seketui saman dari polis.. aku tak mau la saman-saman nie, rasa sakit hati nak bayar. 



4. Shave 



Dulu aku tak pernah jumpa orang jenis shave bulu dalam kereta nie, tapi tahun lepas ada sekoq lori nie lembab sangat cara pembawakan lori, atas lane kanan tapi slow, rasa macam nak maki jugak la, tak dak pilihan lain, kena gak ah potong sebelah kiri, sekali ku pandang rupanya tengah shave misai, dalam hati aku , haram jadah sungguh, tak dak tempat lain ka nak pi cukuq bulu, nak bawak keta jugak la nak pi cukuq bulu hidung, bulu ketiak , bulu kaki.. Bukan sorang tapi dah 2 3 orang ku perati.



5. Suka maki , complaint & Hon



Yang nie golongan yang suka maki , suka komplen memacam, suka hon orang, kiranya semua orang salah  dia ja betul, aku salah sorang golongan pemandu macam nie, mak aku cakap aku pembuli jalan raya tahap kronik kena samak, amboiii kemain mak aku, tapi memang aku suka maki pun. wakakakka. sakit hati waaaa.. aku nie dah la jenis pundi tak boleh menahan, nak balik cepat ja mesti ada benda nak kena buat jadi bahan maki. Aku rasa bukan aku ja tapi ramai. Mak aku tuh cakap ja lebih , haritu aku tengok dia membebi tanah kan kereta keluar simpang tak bagi sigenal.. Ha gituh..



6. Suka selfie



Yang nie ramai ku perati.  Adik aku cakap memang orang malaysia nie dah kena sindrom selfie cuma penawar ja belum jumpa. Malas aku tulis panjang-panjang ,kaum kerabat aku pun dah banyak kena sindrom nie.



7. Suka korek lobang hidung




Aku bukan nak kutuk-kutuk orang, tapi nie aku rasa ramai kot suka korek tahik hidung, penah aku jumpa pak cik mana tah, korek lubang hidung penuh syahdu lepas tuh buka tingkap jentik2 jari , owhhhh apakah itu???? Tapi sejujurnya aku pun suka buat camni dalam kereta, huahuahuahuahua.. Tak tau nak cita nikmat dia macam mana, tapi bila dibuat penuh kusyuk,pasti esok akan berulang lagi.. grrrr



Sebenaunya banyak lagi tebiat orang malaysia bila bawak kereta nie, ada yang jenis drive slow tapi duduk lane kanan, ada yang suka tukar lane tak bagi signal, ada yang kusyen kedepan macam nak duduk atas stereng, ada yang bila nak potong kereta ambik side macam nak pi parking atas bonet kereta orang.Macam-macam sangat.  Tuh tak kira suka buang sampah keluar tingkap lagi, kadang-kadang kesian yang bawak motor... 


34 comments:

Farrah MF said...

tabiat2 yg memang selalu jumpa atas jalan raya ;)

noor aziana said...

heheh.. banyak terkena pulak... toing toing... every menghadap jam di duta...
tambahan dari yg atas... Makeup, baca surat khabar,... alahai santai benor rasanya dok dlm jam... :P

sugar2 kapas strawberry said...

hahahaha..haritu masa jammed, saya tgh update insta and scroll online shopping dkt insta. tak perasan kereta depan dah jalan. Then kena hon.. miahahahahahaha..

Azraa Lyana said...

kan awk... pompuan selalu kalau lambat pergi keja mesti makeup masa tgh drive

Azraa Lyana said...

kalau dalam keta beramai2 tak pa jgk, nie kalau sorang2 mula la nak buat mcm akak ckp, nak baca suratkabaq, kuku pun dan2 rasa panjang.

Azraa Lyana said...

hahahha. yang tuh pun selalu sy kena :)

Nur Razali said...

terasa yg selfie tu :p part yg korek lubang hidung tu pnh jmpe siap ketis2 kt tepi lagi..hahaha

Sophia Hany said...

Nice picture

Fhatin Amelia said...

wah yang shave masa memandu pun ada??? hahah

Singgah sini jemput awak join :) Harap sudi ^^
Sweet September Giveaway by Mellya

Siti Nooryanawati Mohamed said...

Hahaha,,,macam2 karenah pemandu ni kan...
Btw, nice entry. Hehe...credit kat model dalam entri tu yer (^^,)

Azraa Lyana said...

ahaha.. selfie tuh manjang kannnn.. :)

Azraa Lyana said...

tqqqqqqqq :)

Azraa Lyana said...

ada ,,, tapi lelaki la... huhu

ros_reeza said...

hahhaha.. macam macma style noh... bab korek hidung tu, kemain lagi..

sugar2 kapas strawberry said...

Yela bosan jammed kan.. siap selfie lagi. muahahahaha

Yana Nana said...

saya no 6 tu heheheheh

Azraa Lyana said...

feberet masa bawak keta nieh.. kena kemain la style nya, hihi

Azraa Lyana said...

huhu.. ratu selfie lah nie :)

Azraa Lyana said...

hihi.. tqqqq... :)

Azraa Lyana said...

selfie jarang sy buat.. tp kalau bab berangan cukup nak sy buat, tambah2 berangan mimpi nazim othman.wakkakkaa

Junaida Watie said...

Yang tang korek hidung tu saya selalulah jumpa :))

Cik bunga mawar said...

kelakar but its trueeeee :)

asha hana said...

hahahahah yeahh ! agree with u sis ! :D

Allene said...

hahaha... funny i loike...
done follow here.

entry terkini...D.I.Y - Tempat pin tudung

Khai♥Rin : anies said...

tp dlm byk2 ni palinggggggg sy x suka adalah memandu terhegeh2... aduyaiiiii nk2 time kita nk cpt dia bw slow2 grrrrr

Detective Fiqa said...

hahaha :D. okayy sangat lawakk

kak yatiadam said...

ha ha ha.. betul3..
assalamualaikum tuan tanah, tahniah anda ada blog yg banyak info.
jemput blogwalking

www.yatiadam.com

Azraa Lyana said...

tq semua yg membaca. sgt2 dihargai. huhuhuuhuuhuh..

Zizie Zack said...

tak pernah lagi jumpa yang shave tu.. yang korek lubang hidung pernah.. seronok je pakcik tu bawak motor sambil korek hidung.. hahaha.. saya berjangkit dengan boyfie yang suka membebel bila tengah bawak kereta.. hahahaha..

miminadam said...

korek hidung best pee. haha. nikmat tau time dapat belakang pemandu yang lembab tuu

Azraa Lyana said...

membebel tuh perkara wajib. hii

Azraa Lyana said...

i loike korek hidung.. wahahhahahaha

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Yang no. 4 tu zumal belum pernah jumpa. Memang terbaik la pemandu tu ^_^

Azraa Lyana said...

Hahahha.sy jeka yg sellau jumpa??? H

Post a Comment

 
Copyright 2014 © Reserved to Sara Liyana Design By Cik Nurfarah