26 Oct 2014

Perempuan Jenis Berkira

Motif gambar?? Saja nak habaq 5 bulan lepas main subway dapat highscore.jenis tak dak keja..


...............Perempuan Jenis Berkira...................
Aku bukan nak kutuk-kutuk perempuan tapi hakikatnya perempuan selalu minta dikutuk-kutuk...

Tapi kadang2 perempuan nie bagus cuma yang tak bagus tuh ada lah jugak.

......................Perempuan......................

Perempuan nie ada satu sifat berkira tahap cilakak....

Aku pernah duduk hostel dulu, aku tau lah perempuan tahap berkira dan kedekut dia boleh capai tahap khizir...

Setengah ja ok bukan semua, sat lagi ada yang sentap2 plak, aku klassifikasi kan orang yang sentap tuh mesti kedekut tahap gaban.

............................Dekat hostel...........................

Aku ada kawan, dia nie sekor ja jenis berkira, kadang-kadang makanan sanggup tak beli, menumpang makan makanan orang lain lagi afdal dari beli sendiri...

Kadang-kadang keluar mana-mana, sanggup tunggu kawan-kawan beli air dulu baru dia minum, duit dia???? simpan rapat...

aku perati.. Ayat cliche dia mesti cam gini " nampak sedap,  mai sikit....", "mai sikit"..

Haritu dia nak basuh baju, lepastuh minta sabun kat aku, aku cam errrr sabun pun nak minta kat aku, dynamo kot, dah ar student, ingat murah nak beli dynamo.. Aku tengok dalam timba dia ada ja dynamo dia, pasepa nak minta sabun aku...

Aku tak dan cakap apa-apa terus dia ambik sabun aku, aku dah panas dah nie.... Dalam hati aku tak pa-takpa tunggu hang satg..

Aku pi goncang-goncang dynamo dia ada ja banyak, aku malas cakap banyak, aku ambik tapawe , sabun tuh aku tuang masuk dalam tapawe aku. settle... Berkira tahap khinzir sangat.

Tapi ikutkan aku pun dikira berkira lah kan.. argh dah nama pun perempuan.

...................................Kedai  Makan...........................

Perempuan nie memang jenis berkira dan terperinci dalam setiap hal.

Kalau kat kedai makan, jenis makan cam siakap tiga rasa, tomyam ka apa semua, sat lagi tak dan sampai makanan, calculator dah bawak keluar. kalau makan 3 orang, bahagi semua tuh 3. Kalau makan 10 orang bahagi harga makan sama rata. Kalau haraga makanan sorang kena bayar RM 3.15 sen. hampa kena bayar 15 sen tuh. 

Harap dak2 perempuan belanja memang tak ar...


..............................Homework.................................
Aku paling tak suka orang kedekut homework yang kita kena buat, kadang-kadang tuh kita cuma nak tengok contoh ja, tapi tak bagi kita tengok, takut kita tiru sebijik sejebon cam tuh, sangat haram jadah, dia pun copy wikipedia ja lepahtuh kedekut... Ada ok dak2 perempuan yang kedekut cam nie. Siye...Alasan nya mesti depa penat-penat buat kerja lepastuh kawan mai nak copy ja, penat tau dak study.. Hampa ingat rumusan algebra yang hampa belajar yang hampa copy apa semua tuh hampa yang cipta??? ilmu tuh tak ley kedekut.


......................................Hutang..............................
Masa aku awal sem dulu, kira belum dapat kawan baik lagi lah, aku dapat roomate yang aku tak tau nak cakap cena, makanan depa semua letak dalam almari baju, kadang-kadang mak bawak lauk kari ayam ka, depa buh dalam lemari baju, makan pun sorang-sorang, kedekut benau eh..

Lepas tuh aku nie jenis malas nak masak air, so aku selalu ah pi katt kioks isi ayaq 2kupang tuh, apa tah nama mesin tuh, yang ada gambar chef wan tuh, aku tak ingat, haritu aku lupa bawak duit, aku pun minta 2kupang kat kawan aku untuk isi ayaq, dok esok tuh aku tengok kat board dia, sara pinjam 2kupang, sipolan pinjam 5kupang.. hati aku haram aih 2kupang pun berkira, bukan boleh kaya tara bill gates pun..

Ada jugak kawan-kawan yang pinjam duit orang tapi tak reti bayar.

Ada kawan aku nie sebat duit aku 3ratus tapi janji nak bayar , sampai hari nie xbayar, wei mangkuk kalau hang baca blog aku nie aku cuma nak cakap "bila nak bagi balik duit aku, tunggu berulat nak baru nak bagi balik ka.. bodo piang hang nie" lol.muah hang sikit.


*** 2 kupang bersamaan 20sen.



.........................Conclusion......................................

Tak pernah aku jumpa dak2 perempuan share sabun mandi, colgate, spender, baju dalam bagai, tak pernah ok, ada tak yang share berus gigi???Tah sampai ikan paus bertelur pun tak jumpa... grrrr

Dak2 laki selalu cakap dak2 perempuan jenis berkira, memang ah perempuan berkira, makan nak free lepastuh sekali belanja nak kena belanja lagi, sebab tuh lah perempuan jadi berkira ok.

Pada aku lah, tak tau perempuan lain, kita nak beli satu satu benda tuh bukan senang, kadang-kadang kita rasa sayang sangat dengan barang yang kita ada, bila kita bagi pinjam lepastuh barang tuh rosak, jarang jumpa orang yang nak gantikan barang kita walaupun memang sah2 depa bagi rosak, yang jenis nie memang haram jadah..

Yang pasal kedekut tuh aku pun tak tau sepa.Mungkin depa rasa, ermm rasa duit perlu berjimat,lagipun barang keperluan perempuan banyak pada lelaki, perempuan kan terperinci, kadang-kadang kulit keluar jerawat banyak dah riuh sekampung, bulan2 kena beli bedak muka, lepas tuh deodorent lagi, laki kisah apa, baju kena topup jugak, dah nama cerewet, seminggu pi kelas kena tukar2 baju, sebab tuh lah orang berkira.... tah ar.. lagipun perempuan nie memang berkira tapi dia pemboros. Bila dah memboros bagai nak rak , mula lah duit nak makan tak dak...sebab tuh aku cakap dia pemboros kemudian baru jadi berkira... tak faham??? Ada hakak kisah

Tapi serius abang aku yang muka cam meran pekida tuh dengan adikberadik berkira cam haram lagi. Berkira gila dengan adik beradik. Adakah orang laki memang jenis berkira dengan adik beradik tapi dengan kawan ja tak????

Sekian terima kasih

14 comments:

Hamidi SP said...

Wanita sebenarnya makhluk pelik yang dicipta Allah..hehe

Sara Liyana said...

Hamidi : pelik xpelik sgt
Tp memang pelik pun kdg2.huhu

Izzati Amira said...

mmmmm. berkira tu mungkin laa.. tapi berdasarkan cerita ni.. kejam nya kawan kawan hakak (hangg)... hikhik.

kedekut ya ampunnn.

so far, tak pernah lagi jumpa orang yang kedekut tahap gaban 2kupang , 15sen pun dia berkira. Selalunya sesama kami, halalkan aje.. Apelah sangat kan..

hikhik

Sara Liyana said...

Izzati : tah la kawan hakak 2 tuh ja yg kedekut tahap gaban... hahha. Yg lain smua halal ja..

Cik Nadyya said...

pehhh kawan hakak ni.. memang berkira sgttt.. rasa mcm skit hati jiwo la jugekk.. adoii bru tahu ade jugak orang mcm ni.. sabar ye hakak..

Sara Liyana said...

Dulu ja sabar skrg depa punya pasai.hahhaa. nasib dah habis belajar.. klu x mmg merana

Cik Balqis said...

yg tak bayar hutang tu yg menyirapp betul tak? hahaha
saya pon tkono jugak..
dah tak larat habaq soh bayaq tiap2 bulan..camtu ja..

nak mintak kaki kut dia tu :P

Cik Fafa said...

orang perempuan takkan berkira kalau orang tu pinjam barang pastu dia jaga elok2.

p/s : orang perempuan=saya. hehehehe

Ahmad Zu Mal Md Rayi said...

Ada gak no berkira tahap gaban ;)

Sara Liyana said...

Cik balkhis : sy siap hantar msg perli2 tuh pun ttp xna bayaq. Menyesai betul bagi pinjam
cikfafa : betul2. Kdg2 pempuan nie xpandai jaga brg.
Zumal::: gabannnnnnnn****nyanyi lagu gaban

Khai♥Rin : anies said...

hahahah ada betulnya

hidayu ayumie said...

Ade je knl.org cmtu kt kolej tau.. kalau bab dia berkira kalau amek hak kite tu xmo kira... kt opis pon ade... laki pon lebih kurang same je

Anonymous said...

Blog ni cam melepas geram ke kau Hawa. Hehe ~

Sara Liyana said...

Klu baca dari sudut melepas kan geram jd nya ayat2 nie tukooo jd mrh kt kaum hawa. Tp hakikatnya perempuan mmg ada stgh pragai nya cam gituh. Hihi.

Post a Comment

 
Copyright 2014 © Reserved to Sara Liyana Design By Cik Nurfarah