23 Jan 2015

Nenek 100 tahun tabah jaga anak oku

Gambar nie hakak ambik dalam fanpage omputih.. hakak pun tak ingat sapa, siap dapat likes sampai 2 juta lagi, kalah meran fans lanji...

Pernah tak hampa baca kisah nenek berumur 100 tahun yang menjaga anak OKU berumur 62 tahun.

Gini...

Mak hakak dengan nenek nie ada ikatan persaudaraan tapi hakak tak hingat plak sedara macam mana,.. Dedulu hakak nie tah apa apa sikit, hakak kalau time raya cukup takut nak pi rumah nenek nie, hakak takut dekat anak dia, kalau mak bapak hakak pi rumah dia, gerenti hakak tak turun rumah dia, aku duduk senyap dalam kereta dik , keras aku dalam tuh.. 

Tapi tuh masa kecik-kecik ah, bila dah besar nie matang lah kan..Gituh.

Hoceyyyy..Kita start cita ek...

Tok nyang Meliah nie seperti semua tau umur dia 100 tahun, anak dia umur 62 tahun, tapi ikut cakap tok nyang sendiri umur dia dah lebih dari 100 tahun tau, masa zaman jepun british dulu bukan sama macam sekarang nie, dah beranak 3 4 tahun baru pi daftar, so umur dia dah lebih dari 100, jangan tanya hakak berapa umur betol tok nyang, masalah dia pun tak ingat berapa...

Anak dia nie kalau kat kampung orang panggil awang lembik@lembut, tok nyang panggil anak dia awang lembut, sekali hakak la terikut2 panggil dia cemtu, maybe orang kampung dulu -dulu kan ada banyak nama gelaran, macam kat kampung hakak nie, ada nama kri ayam, saad lalang, li tongga. macam-macam nama.

Ok berbalik kepada cita...

Anak tok nyang sebenarnya bukan OKU dari lahir lagi, dia demam panas katanya, demam panas terus jadi macam sekarang.. Ikut cerita nenek hakak dia nie demam panas bersebab, mak hakak ja tak bagi tulis dalam nie, mak hakak siap warning lagi, kalau hang tulis semua apa aku cakap, mati hang aku tenyeh dengan cabai. Hakak pun buat-buat takut pi la...

Ada orang tanya tak dak adik beradik lain ka???

Anak tok nyang nie cuma sorang ja ya, tak dak yang lain, suami tok nyang hakak nie pun dah meninggal lama dah...Tinggai lah depa 2 beranak ja.

Rumah tok nyang hakak nie rumah kayu yang ada tangga, kat bawah dia cuma tanah, hampa semua tau kan rumah macam mana???

Dulu kalau dia nak kencing berak pun mak dia yang angkat ke depan basuh, bayang kan lah mak dia sampai sekarang masih buat benda yang sama dekat dia, umur 100 tahun angkat anak pi basuh bagi mandi. Kalau hakak sendiri pun tak tau macam mana lagi mampu ke haku diknon..

Dekat rumah sebelah tok nyang hakak nie ada lah sedara mara dia yang terdekat, so depa-depa nie lah yang akan masak bagi makan dekat tok nyang dan anak dia...

Baru-baru nie hakak pi la rumah baru depa, Dato' Mukhriz bagi sumbangan peribadi untuk bina rumah baru dekat depa nie, masa hakak pi tok nyang hakak nie tanya la anak dia nak apa, bagi minum ayaq tak mau lagi, last2 bagi rokok , siap hisap keluar asap lagi. Hebat diknon. 

Anak tok nyang hakak nie tak boleh cakap effect dari demam panas dia, dia cuma mampu gelak lepas tuh bunyi2 . 

Tok nyang hakak nie kuat tau, kalau tak kuat cemna la kan nak jaga anak dia,nak angkat anak dia lagi , sakit pun jarang, cuma pendengaran dia ja dah makin kurang, baru -baru nie hakak pi mata pun tak berapa nak nampak dah,kesian sangat... 

Lepas tuh dengar cita depa nie dah tak duduk rumah baru tu dah sebab susah tok nyang hakak nak angkat anak dia, kalau rumah lama tuh tak berapa jauh sangat dia nak angkat, sekarang nie dia dah duduk dekat rumah lama balik.

Rasa kesian tak pernah hilang dalam hati kami, semua tak pernah berhenti berfikir nanti kalau tok nyang dah tak dak sapa lah dapat ganti tempat dia, sama ka layanan yang anak dia dapat, macam mana anak dia nanti, boleh ke terima..

Mak hakak cakap dia pun dah makin uzur dah sekarang nie... Dah tak kuat macam dulu...

Dulu tok nyang selalu gak ah cakap, kalau tuhan tuh nak tarik ajal salah sorang dari depa, biar la allah tarik nyawa anak dia dulu, sebab ke depan sapa lah nak jaga dia...

Sebenarnya hakak pun tak tau nak tulis apa, so cerita berhenti takat nie ja.. Gituh

Sekian terima kasih.

10 comments:

nana liena said...

seorang mak sanggup jaga 10 anak,10 anak blum tentu sanggup jga seorng ibu..

em..,
dh capai 100 tahun tu,kudrat mesti dah tak kuat.. T__T

Sara Liyana said...

Dh xkuat pun tp masih gagah kan diri angkat anak dia

Nur Inani said...

panjang usia dia. samai lah moyang nani dulu pun meninggal umur 100 lebih.

Sara Liyana said...

Aah.. akak punya nenek pun dh dkt 100 lebih dh.

Cik Fafa said...

kuatnya nenek ni. orang yang tua pun sanggup jaga. T_T

Bintang said...

pernah dulu pergi rumah seorang nenek ni, ikut makcik. cerita nya lebih kurang macam ni jugak. anak dia kurang upaya and mak dia pun dah x berapa sangat. sedih sangat tengok. hopefully, Allah lindungi mereka ni :)

Sab 사브리 said...

Semoga Allah berkati mereka selalu, amin.

Diana Rashid said...

sedihnya .dah la tak de anak lain..semoga dipermudahkan perjalanan hidup mereka

Najib Ariyan said...

begitu sekali pengorbanan ibu nih... apa rancangan Dato Mukriz sendiri kalau nenek tu dah takder... dapat tak dapat kena JKM lah yg jaga kan...

Zizie Zack said...

sedihnya :( memang kuat la tok nyang ni.. dahlah angkat anak lagi... insyaAllah, semoga hidup mereka diberkati :)

Post a Comment

 
Copyright 2014 © Reserved to Sara Liyana Design By Cik Nurfarah