19 Mar 2014

BELAJAR BAHASA KEDAH

Kalian semua pastinya akan mengalami satu perasaan janggal pabila membaca blog aku yang menggunakan bahasa negeri sendiri bukan? Yang pastinya aku tidak pernah kisah jika ada yang mengutuk dialek aku mahupun mencerca ayat2 yang sangat tidak bertapis..


Amboi baku sangat ayat ku, seperti disampuk saka..


Untuk pengetahuan semua.......................


Tidak semua tetapi kebanyakkan orang Kedah adalah puak masyarakat yang cakap kuat dan bising sekampung bila bersembang,  kadang2 dia tanya 2 tak marah pun, tapi macam marah... Contohnya seperti , " Hang makan dakg nie, mai makan nie, tak lapaq ka, dok tahan perut cari apa ", macam marah kanzzzz??? padahal dia cuma tanya dah makan ke blom.

Jangan pernah sentap kalau cakap dengan orang kedah..



Jangan terkejut jika anda terdengar bunyi bising seperti 10orang sedang bersembang tetapi ketahui lah hanya ada beberapa orang saja.



Jika mau belajar bahasa Kedah anda perlu tahu bahwa huruf 'r' sebutan nya akan menjadi q. Contohnya air = ayaq ( cara sebutan aa + yaqq) , menari = menaqi ( sila tekan kan sikit sebutan di huruf qi).


Oleh yang demikian, aku akan mengajar serba sedikit ayat-ayat atau bahasa Kedah yang senang untuk diingati dan difahami...............


1. A: Nape awak pergi terjun lumpur 2...
    B : Awat hang pi teqejun kelubuq tuh woiiiii.....

2. A : Awak naik basikal macam mana, itu pun boleh jatuh, cuai.
    B : Hang nie naik gerek gena , tu pun boleh jatuh tertomoih , cemerkap....

3. A : macam nie ya, tunggu diorang sampai baru kita gerak, nanti tak kelam kabut
    B : macam nie, tunggu depa sampai dulu baru kita pi, nanti tak kalut.

4.A : Tak sempat-sempat lah awak nie, lambat sikit merajuk, bosan perangai awak nie
   B : Tak dan-dan hang nie, lambat sikit menyebai, cemuih perangai hang nie.


Bahasa Kedah

buang - ha +wing   tauk
budak mentah - budak kanyaq
conteng - contiang
celupar - he+bi + aq
cepat - lekaih
cuai - loq laq ( contoh ayat ,1 " hang nie loqlaq , jalan tengok dai ( dahi) ka mata) ( contoh ayat ke 2, " hang nie loqlaq sembang muhung)
senget - heqot beqot
diorang - depa
kencing hancing - kencing haring
kotor / comot - belemoih
Korang- hampa
kerbau - qerbau
saya - cheq (jangan dengan orang muda hg ckp cheq)
rumah - ghu + mah
jauh sangat - nala jauh
menyiku- si + gung
gatal - gatai menqela, gedix,
hammer - merton
langgar - beqentuh
makan - mengketedarah ( bahasa paling kasar dan orang xguna kecuali melawak kasaq)
lapar  - lapaq @ kebuluq
lembu - lemu
hulur - sua mai
kejar- ligan @ hambat
gigit- tokak
surut - seqeyat ( untuk hujan)
terlalu manis - maneh melecais ( manis me+le+ caa iss )
muat - ce +luih
tahan - tahaq
pukul- tibai
pukul berapa - pukoi berapa
pejam celik  mata - kelipok2 mata
pujuk - kecek
selongkar - selongkaqq
sarapan - menyeqok
tak ingin - tak kebuloq
termenung - melanguk @ melenggak


Tapi tak suma orang Kedah masih gunakan ayat-ayat di atas nie, tapi yang pastinya bahasa ku jiwa ku... hohohoho. iyo ler.

17 Mar 2014

Berkesan ke Dalacin T ???



Ada orang tanya..


Berkesan ka wei pakai dalacin t??


Pasai apa aku pakai tak berkesan sikit pun??


Awat mahai sangat???


Baziaq hang tau dak sapu penuh muka...... Tiap-tiap hari plak 2....


Kadang2 orang kita nie nak cantik tapi pemalas. Kedekut piang plak 2.


Bila tak berkesan mula nak salah kan produk.... Pastu mula nak tanya pasai apa muka tak licin macam ayu raudhah.. 


Penipu nie produk nie.....


Orang tulih blog nie pun penipu besaq... Berkesan konon.. dajei sungguh orang nie.....


Dah 4 5 botol aku pakai,  jerawat batu pun dah hilang. Kiranya sekarang dah dekat setahun aku stop pakai sebab muka aku dah tak naik jerawat.


Sebelum nie aku punya jerawat batu memang besaq batu.Batu Belah Batu Bertangkup. Setiap hari aku akan sapu seluruh muka secara konsisten. KONSISTEN hokey.


Kalau pemalas nak sapu 'sebijik' muka hang setiap hari , hang jangan berangan jerawat nak hilang.


Untuk pengetahuan saudari saudari pak cik mak cik, dalacin t amat berkesan untuk menghilang kan jerawat sahaja, tidak berkesan untuk memutihkan kulit seperti hanez suraya dan seangkatan dengannya.


Rajin2 lah pakai toner bila kulit jadi kering.


Jangan hari nie pakai,  lepas 2 bulan  plak baru pakai balik. Alasannya mahal.


Tampaq macam boya baru tau.


*** Tuari aku ada post gambar besaq kedabak kat hampa dalam blog nie, pandai2 lah beza tengok berkesan ke dak, tapi  aku dah delete sebab tertentu, aku cuma nak pesan, JANGAN MALAS.....   :P
 
Copyright 2014 © Reserved to Sara Liyana Design By Cik Nurfarah