9 Jun 2014

Diet berkesan & cara mengira kalori


Selepas beberapa bulan mengalami masalah berat badan yang agak berisi, Diet dan senaman yang agak baik membuat kan berat aku turun tanpa kesan-kesan yang membuat kan badan aku lesu.

Dengan diet dan senaman yang konsisten boleh lah aku bagi tips2 yang berkesan

Tapi nak tau jugak

Diet yang macam mana hampa buat :

               * Tak makan nasi
               * Malas makan langsung
               * Makan junk food
               * Minum ayaq (air ) saja
               * Buat-buat kenyang bila tengok makanan
               * Makan lepas tuh muntah (bulimia )
               * Niat diet , tapi sat lagi makan, niat diet untuk esok plak
               *atau pun hampa jenis tau sebut diet ja


Ramai orang suka seksa badan termasuk aku yang dulu, tak makan, takut gemuk sangat.


Sehari makan sekali ja, mana dapat kekuatan dengan kekenyangan tak tau lah.


Diet yang sihat dan senaman yang kerap baru betol..


Dah tak makan lepas tu tak bersenam plak. Ada setengah orang, dah la makan belambak , senaman pun dak.

Cerita pasai kalori lu ah


Kalori yang lelaki perlukan adalah 2000 sehingga 2500 kalori sehari..


Perempuan 1600 sehingga 2000 sehari.


Kalau nak turunkan berat badan hampa kena tolak lagi 500 kalori.

Cara nak kira kalori


           ******* BMR x DCR 
DCR = indiviti kurang bersenam / malaih pait nak bersenam / buat kerja ofis ja           = 1.2
            aktif sikit-sikit/ ikut suka dia nak bersenam bila/ 1-3x seminggu bersenam       = 1.375
            ha hat nie aktif / 3-5 kali seminggu bersenam                                                  = 1.55
            hat nie rajin bersenam/ terlebih aktif 6-7x seminggu                                        = 1.725
            terlampau aktif / 2x sehari bersenam                                                              = 1.9
            

Cara pengiraan  : 


Perempuan

= 655 + ( 9.6 x berat (kg) +(1 .8 x tinggi (cm) - ( 4.7 x umur ) x DCR
pengiraan kalori bagi perempuan
                                 



lelaki

 = 66 + ( 13.7 x berat (kg) + (5 x tinggi (cm) - ( 6.8 x umur ) x DCR
Pengiraan kalori bagi lelaki






Cara nak kira kalori makanan :
 YOGURT ( 144 kalori )
  ****       karbohidrat - 24.3 gram ( berat ) x4  = 97.2
                protein        -  5.8 gram  (berat ) x 4 =  23.2
             lemak         - 2.6 gram   (berat ) x 9= 23.4



Kalau nak tau pasal kesihatan nak diet ka apa ka boleh follow KEVIN ZAHRI atau PANDUAN 

Sepanjang aku diet, makanan yang aku selalu makan macam :

        * nasi (kuantiti sikit)
        *air masak
        * yogurt low fast
        * avacado masak sup , chocolate avacode ( walaupun first time rasa avacado macam nak migrain)
        * sup sayur ( bunga kobis, brokoli, carrot, ubi kentang )
            ( bunga kobis membantu mempercepatkan proses penurunan badan, katanya)
        * dada ayam , daging, ikan
        * oat
        * telur separuh masak
        * tomyam / sup
        * apple hijau @ sebarang buah
        * air detox ( strawberry , pudina leaves, lemon & lemon , pudina leaves, limes)
        * salad
        * salad avacodo ( avacado , lemon, lada hitam, bawang holland, tapi aku tak suka bawang holland so ganti kan dengan bawang besar )





Ayam cili, sayur, salad avacado , air detox



Kalau nak disenaraikan memang banyak, jadi boleh berpadukan kepada entry nie saja PEMILIHAN MAKANAN UNTUK BERDIET , UBI KENTANGTELUR...


Dan jangan lupa banyak makanan yang kita kena pertimbangkan untuk makan dan perlu dielakkan, MAKANAN PERLU ELAK, contohnya



* Nasi beriyani ayam - 880 kalori
* murtabak                - 722 kalori
* nasi goreng             - 635 kalori
* kuey tiau goreng     - 743 kalori
* nasi lemak              - 644 kalori

Cuba elakkan 

* Bahan makanan dari tepung ( kuantiti banyak)
* instant food, makanan dalam tin
*makanan bergoreng
* junk food


Berikut adalah jenis-jenis diet dekat Malaysia yang mana hampa nak ikut pun bole , tak mau ikut punya pasai. 
    
                  * Diet Atkins
                  * Diet Detox
                  * Diet mengikut jenis darah
                  * Diet Seimbang
                  * No rice diet 
                 ( huraian di blog Kevin Zahri )

Kebanyakkan manusia suka sangat diet, tapi exercise memang tak buat, bahasa lembutnya nakhare pemalas pait.....

Ada banyak exercise mahupun senaman cardio yang boleh kita ikut bersama, contoh 

  * squat  , sit up   (kempiskan perut )
 * aerobik (membakar 405 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 * berjalan pantas , berlari setempat, jogging  (membakar 300 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 * yoga
 * menonton tv (membakar 40 kalori bagi senaman selama 1 jam)
 *berbasikal tanpa henti (membakar 380 kalori bagi senaman selama 1 jam)
*skipping
* workout
rasa nak tercirit tengok gambar



Sekurang-kurang bagi sesapa yang nak turunkan berat badan rajin lah tiap2 hari bersenam, jangan jadi kan kekangan masa sebagai alasan, lewat malam pun boleh bersenam, naik tangga ofis pun kira bersenam.

Hampa boleh follow youtube QUICK SWEAT CARDIO EXERCISE &  YOGA FOR BIGGENERS .

Bukan senang nak senang kan. Kita kena berusaha teruk ah nak badan yang kita suka

Yang penting    :



 * Jangan skip meals , terutama breakfast                                                   
* Rajin bersenam                                                   
* Awasi apa yang hang kunyah                                                  
* Minum air masak                                              
* Katakan tidak pada ubat kurus                                                   
* No Junk FOOD !!!                                                  
* Karbohidrat Sederhana, Protein Tingkatkan                                                   
* Tidur yang cukup                                                   
* Jangan terlalu seksa badan hanya untuk kurus, jangan biar badan stress                                       * Biar lambat kurus asal sihat
 
Copyright 2014 © Reserved to Sara Liyana Design By Cik Nurfarah